Even over mij
Ik ben begonnen als danser bij internationale en interessante gezelschappen zoals het Lyon Opéra Ballet en Batsheva Dance Company. In de loop der jaren heb ik mij onder leiding van choreografen als Hans van Manen, Hans Tuerlings, William Forsythe, Maguy Marin kunnen ontwikkelen tot choreograaf.
Al snel heb ik voorstellingen gemaakt bij onder andere het Nederlands Dans Theater, Het Nationale Ballet en voor vele internationale dansgezelschappen.
In 1991 heb ik Dansity Amsterdam opgericht. Hiermee heb ik vele avondvullende producties gerealiseerd steeds in nauwe samenwerking met andere kunstenaars en professionals. Vanaf 2000 tot 2017 was choreografe Eva Villanueva co-director van Dansity en hebben we samen vele mooie projecten kunnen verwezenlijken.
Ik heb mij bij deze stichting kunnen ontwikkelen tot regisseur en theatermaker en ik ben erg blij dat ik me hier verder heb kunnen ontwikkelen tot generalist in de Podiumkunsten en de Culturele Sector.
Naast mijn werk als maker en producent, ben ik tevens werkzaam geweest als docent beweging en compositie aan diverse (inter)nationale conservatoria. Ook heb ik les kunnen geven aan Open Dansstudio’s zoals Marameo in Berlijn en HJS in Amsterdam, waar professionele freelance dansers elke dag trainen.
Op dit moment werk ik nog met veel plezier en inzet als dramaturg voor gezelschappen en als coach voor artiesten in onder andere Zuid-Amerika en Afrika.
Via mijn werk als commissielid van diverse subsidiefondsen heb ik goed inzicht gekregen in de actuele stand van de podiumkunsten in Nederland en de laatste ontwikkelingen die daar gaande zijn.
Bij het programmeren van performancekunst op locaties van ondermeer landgoeden en industrieel erfgoed komt eigenlijk alles wat ik in het verleden gedaan en geleerd heb samen. Ik vind het heel fijn om hiermee bij te kunnen dragen aan het succes van evenementen en themadagen van beheerders van kastelen, buitenplaatsen en landgoeden. Zij boren hierdoor nieuwe doelgroepen aan en ik bied getalenteerde makers de kans om bijzondere presentaties van hun bestaande werk te realiseren of er nieuw werk ontwikkelen. Win/win dus; daar geloof ik in.
Interview met Pieter
We gaan in gesprek met Pieter de Ruiter, onder meer producent en programmamaker voor events op Cultureel en Industrieel Erfgoed.
Jij programmeert performances voor evenementen op de landgoeden. Waarom is dat nodig?
Beheerders van landgoeden of dat nu particuliere eigenaren zijn, privé-organisaties of overheidsinstellingen, allemaal hebben ze de opdracht het culturele erfgoed te onderhouden en conserveren voor volgende generaties. Daarvoor worden vaak evenementen, themamiddagen of wetenschappelijke presentaties ingezet op het landgoed. Dat kan zijn in het kasteel, de buitenplaats of buiten in de tuin. Om bezoekers en deskundigen die de lezingen verzorgen een plezierige en stimulerende verdieping te bieden, is er altijd wel vraag naar podiumkunst zoals muziek, toneel of dans. Wat mij daarin extra stimuleert, is dat de omgeving iets toevoegt aan de performance en de performance iets toevoegt aan de omgeving.
Bedoel je een beetje zoals bij Oerol?
Ja, precies. Elke locatie heeft andere mogelijkheden, waarbij de theater- of dansvoorstelling de omgeving verrijkt en andersom.
Wat een goed idee. Kun je vertellen wat de voordelen zijn voor beheerders van landgoeden als ze jou inhuren?
Na het bepalen van de inhoud in overleg met de initiator(en), neem ik de eigenaren alle praktische organisatie uit handen: ik regel een podium, professioneel geluid, de planning, het publiek, eventueel contact met het nabijgelegen theater, de borrel en soms ook de financiering (fondsenwerving). Als ik de financiering regel, hoeft het de beheerders soms helemaal niets extra’s te kosten, maar de programmering geeft wel een enorme meerwaarde. Voordeel is ook dat een dergelijk evenement weer een nieuw type bezoeker kan aantrekken.
Je komt zelf uit de danswereld. Organiseer je alleen dansvoorstellingen of ook andere performances?
Ik kom inderdaad uit de danswereld [De Ruiter werkte als choreograaf bij diverse internationale dansgezelschappen, en doceerde aan vele dansopleidingen, red] maar heb mijn horizon verbreed na het oprichten van productiekern Dansity Amsterdam. Als producent van diverse avondvullende voorstellingen, ben ik thuis in de culturele sector in brede zin, dus bijvoorbeeld ook in de muziekwereld.
Stel dat een landgoedeigenaar van plan is iets te organiseren maar hij/zij weet nog niet precies hoe of wat. Wat raad je hem/haar dan aan?
Neem gewoon even contact op via p.de.ruiter@ziggo.nl en we gaan samen kijken naar de mogelijkheden. Met bescheiden middelen valt al snel iets heel leuks te bedenken.